ترویج فرهنگ جزایر اژه جنوبی از دوران کلاسیک گرفته تا آثارهنری مدرن و برقراری ارتباط بین فرهنگ و گردشگری با هدف ایجاد هویت جزیره‌ای قوی و منحصر به فرد در هر جزیره بود. شامل: برجسته‌سازی جداگانۀ هر کدام از مقاصد ، ایجاد خوشه‌های جزیره‌ای با ویژگی‌ها و آثار چشمگیر مشابه؛، توسعۀ مسیرهای فرهنگی و فعالیت‌هایی که ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی و تولیدی این جزایر را برجسته و تولیدات مدرن فرهنگی هنری و خلاق را ارتقا ‌بخشد.

در بخش فرهنگی، معایب ناشی از جزیره‌ای بودن این منطقه را می‌توان با اقدامات هدفمند با اهداف زیر برطرف کرد: الف-استفاده از ابزارهای نوآوارانه برای ارتقا ء منابع فرهنگی ( ایجاد موزه‌های نوآورانه یا برنامه‌های کاربردی و پارک‌های موضوعی)؛ ب-گسترش میراث فرهنگی، ارتقاء آثار هنری مدرن باتاسیس یا بهبود وضعیت مدارس هنر؛ ج- ایجاد اشکال جایگزین گردشگری براساس طبیعت‌گرایی و فرهنگ، همراه با توسعه و تقویت پارک‌ها و مسیرهای باستان‌شناسی با ملاحظات زیست محیطی و د- ارتقاء ارتباطات بین جزایر جهت نمایش منابع فرهنگی و فعالیت‌های فرهنگی (سفرهای فرهنگی، شبکۀ رویدادهای بزرگ، شبکۀ موزه‌ها).

فرهنگ همچنین زمینۀ توسعۀ مناطق تجاری جزیره را فراهم می‌کند که به طور قطعی به ایجاد درآمد و اشتغال و ارائۀ خدمات فرهنگی باکیفیت به عموم مردم کمک می‌کند. اولویت‌بندی اقدامات با اهداف زیر از ضروریات است :

الف - ارتقا و ارزش‌بخشی میراث فرهنگی (حفاظت از محیط‌زیست، شفافیت و ارتقا بناها و مکان‌های باستانی باایجاد و ارتقاء مسیرهای باستانی-گردشگری دریایی جزایر

ب- حمایت صنایع خلاق و فرهنگی و هنر مدرن (سینما، رسانه‌های شنیداری دیداری، انتشارات، طراحی، هنر های تجسمی، هنرهای نمایشی-موسیقی، رقص، تئاتر و غیره)،

ج - حمایت از آثار خلاق برای تبلیغ یونان مدرن از طریق تشویق هنرمندان جوان به انجام ابتکارات حرفه‌ای در زمینۀ هنرهای تجسمی و نمایشی.

در نهایت، ثروت فرهنگی جزایر از طریق حفاظت و ترویج بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی برجسته می‌شود که با توجه به معیارهای دقیقی انتخاب می‌شود:

الف - اهمیت باستان‌شناسی و تاریخی محوطۀ باستانی یا بنای تاریخی؛

ب - گنجاندن آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو  مانند آسکلوپیون در جزیزۀ کو)؛

ج- عملکرد آن‌ها در جذب گردشگر؛

د- گنجاندن آن‌ها در پروژه‌های بروزسانی بزرگتر مناطق شهری یا مکان‌های دارای اهمیت زیست محیطی.

همۀ این عناصر می‌توانند برای غنی‌سازی و متنوع کردن محصول گردشگری این جزایر مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، موضوع فرهنگ، اهرم رشد سیاست گردشگری منطقۀ اژه جنوبی به منظور جذب گردشگری باکیفیت به جزایر دریای اژه جنوبی شده‌است. این مفهوم به صراحت در طرح مبتکرانۀ نام‌گذاری سال ۲۰۱۴ به عنوان سال فرهنگ منطقۀ اژه جنوبی معرفی شد، طرحی که با برنامۀ عملیاتی مرتبط با آن شامل اقدامات مربوط به ارتقاء، توسعه و تولید گردشگری فرهنگی دنبال شد.

به طور خاص، هدف اصلی این طرح نمادین (سال فرهنگ) (فتاکلاکی، ۲۰۱۴) ترویج جزایر دریای اژه جنوبی بود که به مدد آن نه تنها از طریق مفهوم «دریا و خورشید» بلکه از طریق غنای سنت، میراث فرهنگی و تمدن جزایر اژه جنوبی، با برجسته کردن هویت منطقه به عنوان یک مجمع‌الجزایر فرهنگی، و با بهره بردن از ثروت فرهنگی این مکان، صنعت گردشگری وارد دورۀ جدیدی از توسعه شد. محورهای اصلی سال فرهنگی نمادین اژه جنوبی موارد زیر بود:

مسیرهای فرهنگی در اژه جنوبی: در بحث گردشگری با کیفیت مسیرهای فرهنگی حاکی از یک رویکرد جدید برای حفظ میراث فرهنگی با شناسایی مسیری از پیش تعیین‌شده برای معرفی آثار تاریخی در یک زمینۀ موضوعی، تاریخی یا مفهومی هستند. هر مسیر فرهنگی مولفه‌های میراث فرهنگی ملموس یا ناملموس را در یک سیستم مشترک در آمیخته و روابط جدیدی بین آن‌ها ایجاد می‌کند و دیدگاه جدیدی ارائه می‌دهد که به واسطۀ آن دیدگاه دقیق ‌تری از تاریخ از طریق تجربۀ دیدار فراهم می‌کند. به طور خاص، تصمیم برآن شد که مسیرهایی توسعه پیدا کند که عصر کلاسیک و یونان قدیم، مسیرهای مربوط به افسانۀ اولیسز قهرمان حماسۀ اودیسه، مسیرهای دریایی فینیقی‌های باستان در شهرهای تاریخی و بنادر مدیترانه‌ای، مسیرهای قرون وسطایی, مسیرهای تجارت شراب، مسیرهای آتش ( شبکه‌ای از آتش‌فشان‌ها)، شبکۀ میراث صنعتی شامل ساختمان‎‌ها و مجتمع‌های ماقبل صنعتی و صنعتی در اژه جنوبی و مسیرهای سبز (مناطق سر سبز و زیبای طبیعی) از مهم‌ترین این مقاصد بودند.

ترویج فرهنگ محلی: ثبت و ترویج جشنواره‌های محلی و ایجاد رویدادهای مردمی نقش یک تقویم فرهنگی ایفا می‌کند.

* ترویج صنایع خلاق: صنایع از مولفه‌های بسیار پویا و رو به رشد اقتصاد شهرها و کشورها محسوب می‌شوند و در سال‌های اخیر، در راهبردهای توسعه‌ای بین‌المللی و اروپایی بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.

تبلیغ یک اسطوره در هر جزیره که برگرفته از اساطیر آن جزیره باشد نه تنها ویژگی فرهنگی جزایر دریای اژه جنوبی، بلکه هویت فرهنگی آن‌ها را نیز تقویت می‌کند. احیای اسطوره‌ها، سنت‌ها و افسانه‌ها و اتصال آن‌ها با آثار تاریخی مربوطه و اماکن جزایر اژه به ظهور هویت مقصد و ارزش تربیتی آن‌ها کمک خواهد کرد. دراین راستا، اسطوره‌های منتخب دسته‌بندی شده و درقالب پویانمایی سه بعدی شکل دیجیتالی به خود گرفت.

علاوه بر این اقدامات، اقدامات دیگری نیز در استان اژه جنوبی با همکاری شهرداری‌ها و موسسات فرهنگی، انجمن‌ها و دیگر نهادها انجام شد و ویژگی‌های فرهنگی چند وجهی هر منطقه در نهایت وسعت آن مورد تاکید قرار گرفت.

به طور کلی، توسعۀ موضوعی سال فرهنگ برای منطقۀ اژه جنوبی در سال ۲۰۱۴ موفق بود و موجبات فعالیت‌های بعدی در این زمینه فراهم نمود، مانند ادعای پایتخت فرهنگی اروپا که برای سال ۲۰۱۹ توسط شهرداری رودس به عمل در آمد و درخواست موفق توسط منطقۀ اژه جنوبی تا عنوان منطقۀ اروپایی گردش غذایی ۲۰۱۹ را به دست آورد. چنین ابتکارات ادغام‌شده کمک شایانی برای رسیدن به یک رویکرد جامع نسبت گردشگری فرهنگی می‌نماید و می‌تواند استان اژه جنوبی را به عنوان مقصد گردشگری دارای ویژگی‌های کیفی مطلوب نهادینه نماید.

کد خبر 13584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =